Silimpopon - Benarkah bandar yang hilang?

MERUNGKAI KISAH SILIMPOPON






SABAH [Tawau, Kalabakan] - Silimpopon bukanlah destinasi yang terkenal seperti Kundasang di Ranau atau Pulau Mabul di Semporna. Kisah Silimpopon ini diceritakan melalui tulisan Ross Ibbotson dalam sebuah buku bertajuk “Silimpopon A Borneo Coal Mine”.

Teruja dengan sejarah yang diterangkan di dalam buku tersebut, saya mengambil kesempatan untuk menjejaki destinasi yang dikatakan sebagai sebuah bandar yang hilang kira-kira 100 tahun yang lalu.





Perjalanan pada 24 Oktober 2018 ini juga bertujuan untuk membuat rakaman  dokumentari Rona Sabah bagi siaran RTM.

Untuk ke Silimpopon saya memilih menggunakan laluan darat dari Kota Kinabalu melalui Keningau - Sook - Nabawan - Pandawan - Tataluan - Sapulut - Kg Simatuor - Kalabakan dan destinasi tujuan Silimpopon . Laluan ini dikenali juga dengan "jalan belakang"

https://goo.gl/maps/KpRCXAyJXvDN2e2u9

Suka dingatkan laluan jalan raya dari Kota Kinabalu ke Kalabakan bukan seperti jalan raya di Semenanjung. banyak laluan berturap yang rosak dan tiada kemudahan kawasan rawat dan rehat (RnR). Cuma dipertengahan perjalanan di kawasan hutan tropika ada sebuah warong yang menyediakan kemudahan makan minum, surau dan tandas.






Warong yang dinamakan sebagai "Kedai Makan & Minum Baru Jumpa Sila Mampir" ini jugalah yang menjadi destinasi singgah perjalanan bas ekspress Kota Kinabalu - Keningau - Tawau dan sebaliknya, 

menyerahkan cenderahati kepada pengusaha kedai makan "Baru Jumpa" 



Selepas melalui perjalanan lebih 8 jam, saya dan krew RTM Sabah sampai di Kalabakan dan untuk masuk ke Estate Kertam Holdings, kami telah siap dinanti oleh kakitangan estate berkenaan. Sebenarnya ini adalah kali kedua saya sampai di Kalabakan, kali pertama menjejakkan kaki di sini bertujuan untuk membuat penggambaran bersempena Hari Malaysia iaitu peristiwa berdarah Kalabakan. 

Lebih kurang jam 3 petang kami sampai di Estate Kertam Holdings iaitu di dalam kawasan Silimpopon, dan kami diberi tempat tinggal atau rumah rehat yang disediakan oleh Pengurusan Estate Kertam Holdings. Terima kasih kepada Pengurus Kanan Silimpopon Estate Bahagian Tawau, Tuan Siaw Yun Kui yangbanyak membantu saya dan krew RTM Sabah untuk sampai ke destinasi sejauh ini.

Rumah rehat estate Kertam Holdings Silimpopon



Kisah sejarah Silimpopon ini sering digembar gemburkan di media sosial sebagai Bandar yang hilang, Silimpopon dikaitkan sebagai sebuah bandar besar yang wujud antara tahun 1901 hingga 1934.

Oleh kerana kesan sejarah yang amat bernilai ini berada di dalam kawasan ladang kelapa sawit Silimpopon, Syarikat Kertam Holdings rasa bertanggungjawab untuk memelihara khazanah warisan Sabah dan khasnya sejarah di Tawau ini.


salah satu lokasi bersejarah di Silimpopon yang dijaga dan di pelihara oleh Syarikat Kertam Holdings

Saya bersama -sama Pegawai Kertam Holdings melihat sendiri kesan sejarah di Silimpopon


Salah satu terowong arang batu yang terdapat di Silimpopon


Buku tulisan Roos Ibboston berkaitan aktiviti perlombongan arang batu di Silimpopon yang melibatkan ramai pekerja tempatan dan import diperkuatkan dengan kenyataan dan pengakuan daripada  Mary Domingo anak kepada kerani syarikat arang batu di Silimpopon yang pernah bertugas di situ.

Untuk melihat sendiri kesan sejarah di Silimpopon ini, kebenaran daripada pihak Kertam Holdings perlu diperolehi terlebih dahulu. Kehadiran saya dibantu penuh oleh Tuan Siaw.

Pegawai Kertam Holdings yang membawa dan menjadipemandu pelancong sepanjang kehadiran saya adalah Tuan Norsham Nordin, Tuan Jefreday Juspin dan Tuan Hamli Awang.


bekas lombong Silimpopon yang masih kukuh

sempat berada di dalam kawasan bekas lombong arang batu


berada di kawasan Sungai tak Tentu untuk rakaman penggambaran Rona Sabah

peluang menyusuri Silimpopon "Bandar yang hilang" semasa membuat penggambaran dokumentari Rona Sabah

pintu masuk salah satu gua

Apakah benar Silimpopon sebuah bandar yang hilang? Selepas saya menyelusuri kesan-kesan sejarah yang ada di sini seperti Sungai Tak Tentu iaitu sungai yang pernah menjadi korban 4 pekerja lombong arang batu lemas semasa banjir besar sekitar tahun 20an.

Menjejaki sejarah Silimpopon sesuatu yang menarik, ia merungkai kekayaan khazanah alam di Sabah, arang batu sumber tenaga yang penting suatu ketika dulu.


kesan hakis pada sungai Tak Tentu





Berkesempatan bertemu Abu  Bakar Pan Abdullah, kisah Silimpopon diceritakan oleh bapanya, yang pernah berniaga di kawasan Silimpopon pada zaman kegemilangan lombong arang batu di situ.

Bagaimanapun, apa yang dikatakan Silimpopon bandar yang hilang adalah disebabkan kawasan ini dulunya sebuah estate yang besar dan mempunyai kelengkapan seperti di sebuah bandar.

Ada sekolah, ada hospital, ada kedai runcit dan banyak perniagaan yang dijalankan di sini kerana itulahh ia dianggap sebagai sebuah bandar sedangkan ianya hanyalah sebuah estate arang batu yang menjalankan kegiatan melombong arang batu yangterbesar pada ketika itu.










Sekurang-kurangnya ada 4 terowong arang batu yang ditemui di bekas kawasan perlombongan Silimpopon ini, bagaimanapun tiada satu pun kesan atau bekas binaan yang boleh menyokong Silimpopon ini adalah sebuah bandar satu ketika dahulu.

Mary Domingos, antara waris yang paling banyak menyimpan bukti sejarah Silimpopon, dan beliau bertuah kerana sering dijadikan sebagai bahan rujukan sekiranya ada pengkaji sejarah yang hendak menyulusuri sejarah perlombongan arang batu Silimpopon.






Silimpopon dilabel sebagai sebuah bandar yang hilang, kini Silimpopon menjadi salah satu kawasan pengeluaran sawit di negeri Sabah, nama Silimpopon akan terus tercatat dalam sejarah negara sebagai pengeluar arang batu terbesar Asia Tenggara.

-idzham hadi sidik-

Nota:- Lebih banyak paparan mengenai Silimpopon dimuatkan dalam BUKU "TRAVELOG Sabah"




Ride solo : Kota Kinabalu - Bandar Seri Begawan - Kota Kinabalu

BERMOTOSIKAL SOLO KOTA KINABALU - BRUNEI - KOTA KINABALU


RIDE SOLO bersempena Hari Kebangsaan 2019, terdetik nak menunggang sang siput Putih Biru MCR7747 yang dah lama berehat sejak diterbangkan dari Melaka ke Kota Kinabalu pada Mei 2018.

Ini catatannya:-
310819 - 0630hrs bermula dari lokasi "0km" Kota Kinabalu, di depan pejabat Sabah Tourism Board saya mula menunggang menuju ke Sindumin (sempadan Sabah & Sarawak).Perjalanan saya dari KK melalui Papar, Kimanis, Beaufort, Sipitang. Berhati hati lah apabila menggunakan jalan raya dari KK ke Sipitang. Pada masa ini laluan berkenaan terlibat dengan kerja pembikinan lebuh Pan Borneo. Ada kawasan yang jalan berturap tidak rata, berlubang dan berdebu.

Memulakan perjalanan di hadapan pejabat Sabah Tourism Board yang ada ikon "0" kilometer


0930hrs, Alhamdulillah tiba di Pos Imigresen Sindumin -  Merapok sempadan Sabah Dan Sarawak, di sini cop passport terhad dan perjalanan di teruskan ke Lawas. Bermakna sekarang ni saya sudah keluar dari Sabah dan kini saya berada di bumi Kenyalang Sarawak.


Sempadan Sabah - Sarawak (Pos Imigresen Sindumin - Merapok)



Selepas urusan cop passport selesai, saya terus menuju ke Kuala Lawas untuk menaiki feri bagi menyeberangi sungai Lawas. Selain menggunakan feri sebenarnya dari Sindumin boleh saja terus menggunakan jalan raya hingga ke pekan Lawas tapi dengan menggunakan khidmat feri ia menjimatkan masa perjalanan Sindumin - Lawas lebih 30 minit.



Pengkalan jeti Kuala Lawas (jalan pintas Sindumin - Lawas)


1005hrs - Sampai di jeti feri Kuala Lawas, feri ini jalan setiap masa, apabila kenderaan penuh saja feri ini akan terus bergerak dari seberang ke seberang.
Masa menyeberang antara 10 minit ke 15 minit saja. Nak jadikan cerita masa saya naik feri ini dengan pengguna yg lain, tiba2 feri ini tersangkut pada tiang jeti, semua kenderaan & penumpang tak dapat turun, hampir sejam juga masalah ini berjaya di tangani.

Dari jeti feri ke pekan Lawas (Sarawak) mengambil masa 15 minit saja. Perjalanan di teruskan dari Lawas hingga ke Pos Imigresen Mangkalap (sempadan Sarawak - Brunei). Sepanjang perjalanan kita akan nampak kampung2 tradisional dan hutan saja. Kira2 18km dari Lawas kita akan jumpa pekan Terusan sebelum sampai ke CIQ Mangkalap. Sampai di CIQ Mangkalap seperti biasa kena cop passport, saya kes spesial sikit, saya kena serah pasport terhad dan pasport  antarabangsa. Selesai cop passport di CIQ Mangkalap bererti  sekarang saya sudah keluar dari Malaysia.

Menjejaki "0" kilometer Bangar (Brunei Darussalam)


Menghampiri sempadan Sarawak - Brunei Darussalam

Kira2 500 meter dari Pos Imigresen Mangkalap kita akan melalui pos Imigresen Labu (Brunei). Di sini urusan cop pasport antarabangsa untuk memasuki Brunei Darussalam. Untuk kenderaan kita perlu mengimbas borang VES sebelum meneruskan perjalanan.
Borang VES?... borang ini adalah dokumen kenderaan yang perlu diisi pemilik kenderaan secara dalam talian ONLINE, sebelum memasuki Brunei.




Sahabat lama Zambri Khalid dah siap menunggu di Penderuan sebaik sahaja saya selesai urusan dokumentasi di CIQ Penderuan. Dari situ kami meneruskan perjalanan ke Limbang. Sebaik sahaja sampai di Limbang, saya dan Zambri makan tengahari di sebuah restoran di bandar Limbang. 


Terima kasih kepada Atok (Zambri Khalid) yang membantu saya menunggang ke Brunei Darussalam

Perancangan awal nak masuk Brunei keesokan hari tetapi apabila dihitung waktu, rasanya elok masuk hari ini jugak, selepas daftar masuki hotel di bandar Limbang saya menghubungi Zambri semula untuk menyatakan hasrat hendak masuk ke Brunei pada hari itu juga iaitu selepas Asar.

Seperti yang dirancang dari Masjid Baitul Iman Daerah Limbang, saya ditemai Zambri bergerak ke Bandar Seri Begawan Brunei Darussalam, perjalanan diiringi dengan cuaca yang cukup baik. Perjalanan kami menuju ke Bandar Seri Begawan perlu melalui Pos Imigresen Tedungan Sarawak dan akhirnya Pos Kawalan Kuala Lurah Brunei Darussalam. 


Perjalanan menuju ke Bandar Seri Begawan

Sebelum memasuk Pos Kawalan Kuala Lurah Brunei Darussalam
Kira-kira pukul 5.30 petang kami berdua sampai di Bandar Seri begawan dan sempat melawat beberapa lokasi yang menjadi mercu tanda Brunei. Bagaimanapun gambar2 still yang dirakam sedihnya terdelete dari telefon pintar saya akibat kerja-kerja pembersihan telefon dilakukan semasa menukar telefon baru (pilu sadisss).

Selepas bersama-sama Zambri melawat beberapa mercu tanda di Bandar Seri Begawan, selepas isyak kami bergerak balik ke Limbang. dan pada malam itu saya bermalam di Bandar Limbang Sarawak bukannya di Bandar seri Begawan Brunei Darussalam





di hadapan pejabat Radio Televisyen Brunei 















 HARI KE-2


TEPAT jam 1737hrs 1 Sept 2019, Misi Ride Solo KK - BRUNEI - KK selesai dengan jarak perjalanan 728.5 kilometer. Jarak ini sebenarnya lebih dekat berbanding Ride Solo "020" (zero to zero kilometer) yang pernah saya buat bersempena sambutan Hari RTM 2016 (Mengelilingi Semenanjung Malaysia).


Selamat sampai di Masjid At-Taqwa KKMM Kota Kinabalu Sabah selepas ride solo 728.5 kilometer KK - BSB - KK

Jelajah solo itu membabitkan perjalanan lebih 1,200 kilometer dengan laluan  semua negeri di Semenanjung Malaysia dalam tempoh 48 jam. Jam 0847hrs mula bergerak dari Limbang untuk pulang semula ke Kota Kinabalu. Melalui jalan yang sama seperti yang diceritakan saya sampai di Pos Imigresen dan Kastam (CIQ) Panderuan (Limbang, Sarawak) kemudiannya CIQ Ujung Jalan (Brunei).

Selesai urusan cop pasport saya meneruskan perjalanan ke Bangar dan sahabat lama Zambri dah sedia menunggu di batu penanda 0km Bangar. Sarapan mee goreng mamak dulu di Pekan Bangar, kemudiannya merakam foto kenangan di sekitar pekan Bangar.

Alhamdulillah, selepas Zambri membayar harga sarapan dia bagi saya note 1 ringgit Brunei utk kenangan. Saya pun tak tukar langsung duit ringgit Brunei untuk Ride solo ni.
Kemudian saya teruskan tunggangan siput putih biru dengan mengekori BMW Zambri menuju ke tempat dia bekerja.

Di sini Zambri memberi sedikit penerangan mengenai tugas beliau. Bangga betul saya dengan sahabat ni, dia adalah salah seorang pegawai yang bertanggungjawab dalam pembinaan jambatan terpanjang di Asia Tenggara (Jambatan Temburong - Bandar Seri Begawan).

Cukup teliti kerja2 yang dibuat oleh pekerja pembinaan jambatan ini. Apabila siap jambatan ini nanti, perjalanan dari Lawas ke Bandar Seri Begawan tidak perlu lagi melalui 6 CIQ Malaysia & Brunei dan masa perjalanan juga dapat dijimatkan sehingga 90 minit.

Baiklah, selesai cerita jambatan, sebelum berangkat balik ke KK, Zambri dan rakannya En Razali (orang PD) sempat bawa saya makan tengahari di sebuah hotel di pekan Bangar. Nasi kambing black paper dan  nasi goreng corn beef (dicadangkan oleh Zalila kawan group whatsap Sekolah Teknik), menjadi hidangan makan tengahari.

Alhamdulillah, selesai makan tengahari, kembali semula ke pejabat Zambri untuk saya mengambil siput putih biru bagi meneruskan perjalanan balik.




Berikut panduan perjalanan dari Kota Kinabalu ke Bandar Seri Begawan Brunei Darussalam (melalui Pos Kawalan Imigresen dan Kastam)

Kota Kinabalu ke  #1[Pos Imigresen Sindumin - Merapok] ke #2[Pos Imigresen Mengkalap Sarawak] ke #3[Pos kawalan Labu Temburung, Brunei] ke #4[Kompleks kawalan dan pemeriksaan Ujung Jalan Temburung Brunei] ke #5[Pos kawalan Imigresen Pandaruan Limbang Sarawak] ke #6[Pos Imigresen Tedungan Sarawak] ke #7[Pos kawalan Imigresen Kuala Lurah Brunei Darussalam]

Catatan komunukasi antara saya dengan Zambri sebelum kami bertemu di Pos Kawalan Panderuan

-Trus k mengkalap ciq(kluar msia)
-terus k ciq labu(masuk brunei Temburung)
-lps 20kmdi kiri akn jumpa taman rekrasi bukit patoi.
-600m lps tu sebelah kanan ada pagar biru..jambatan brunei tmpat sya kerja.
-16km pastu jumpa pekan bangar.
-5km pastu jumpa ciq ujung jalan(kluar brunei)
-last cop d ciq penderuan(masuk msia limbang)..saya tunggu d sana.





ihs.Travelog

 

JERITAN BATIN ORANG LUGU